Povinnosti eshopu na jednom mieste

Ak chcete spustiť e-shop, kde všade sa musíte registrovať? Aké formality musíte splniť? Aké všetky povinné informácie musíte mať v e-shope? Na čo všetko myslieť a nezabudnúť?

Tento článok je prebratý nakoľko, sám by som ho nenapísal lepšie, sú tu zhrnuté takmer všetky povinnosti, ktoré má eshop splniť, aby nedostal žiadnu pokutu. Autor je KAROL BÖHM-KLEIN.

Tých povinnosti je dosť veľa, no nenechajte sa odradiť hneď na začiatku, ak dodržíte všetky tieto body, môžete podnikať s kľudom a nebudete sa musieť báť žiadnej kontroly.

 

Živnosť

V prvom rade, ak chcete predávať cez e-shop tovar alebo ponúkať služby, musíte mať živnosť (ako si založiť živnosť). V opačnom prípade by išlo o neoprávnené podnikanie. Pre väčšinu e-shopov to bude živnosť s označením Kúpa tovaru na účely jeho predaja konečnému spotrebiteľovi (maloobchod) alebo iným prevádzkovateľom živnosti (veľkoobchod).

Registrácia na Úrade pre ochranu osobných údajov

registracia na urade pre ochranu osobnych udajov

Keďže v e-shope budete prijímať objednávky od fyzických osôb a tým pádom budete spracovávať ich osobné údaje, musíte svoj e-shop zaregistrovať na Úrade pre ochranu osobných údajov. E-shop by ste mali zaregistrovať ešte pred spustením e-shopu. Registrácia je bezplatná a rýchla, stačí vyplniť on-line formulár.  Ako sa zaregistrovať sa dočítate na konci tohto článku.

Od 18.7.2016 sa zrušila táto povinnosť registrácie pre eshopy, ostáva už len v platnosti registrácia pre marketingové účely.

Ak plánujete posielať zákazníkom newsletter alebo akékoľvek ponuky (akcie, zľavy a pod.), musíte svoj e-shop zaregistrovať ešte raz samostatne ako marketingový informačný systém.

 

Povinné informácie o prevádzkovateľovi e-shopu

Ako podnikateľ (či už živnostník alebo sro) musíte podľa zákona uvádzať na svojej webstránke isté povinné informácie. Tie musia byť ľahko dostupné – odporúčame ich uviesť na podstránku s názvom “Kontakt” alebo “O nás” či “O firme”. Musíte uvádzať nasledujúce informácie: obchodné meno, sídlo alebo miesto podnikania, právnu formu v prípade právnickej osoby, identifikačné číslo (IČO), označenie registra (živnostenský alebo obchodný) a číslo zápisu, telefónne číslo, e-mailovú adresu, adresu, na ktorej môže zákazník uplatniť reklamáciu alebo podať sťažnosť (ak je táto adresa iná ako je sídlo spoločnosti), daňové identifikačné číslo (DIČ). Nezabudnite uviesť názov a adresu dozorného orgánu.

Podrobnejšie všetky povinné informácie nájdete v článku Aké údaje musí mať podnikateľ na svojom webe?

Obchodné podmienky

Termínom obchodné podmienky označujeme všetky informácie, ktoré by mal zákazník vedieť ešte pred nákupom. Zahŕňajú všetky povinné informácie podľa zákona, plus vaše dodacie podmienky, ceny poštovného, balného, dodacie doby atď.

Obchodné podmienky je najlepšie umiestniť na samostatnú podstránku, kde budú uvedené všetky povinné informácie, vrátane reklamačných podmienok, informáciach o možnosti odstúpenia od zmluvy a pod. Dôležité je, že zákazník musí mať možnosť preštudovať si obchodné podmienky ešte pred nákupom. To znamená, že odkaz na obchodné podmienky by mal byť umiestnený tak, aby bol dostupný z každej stránky.

V obchodných podmienkach by ste mali mať uvedené:

Jednotlivé body podrobne nájdete v článku E-shop a všeobecné obchodné podmienky.

Nezabudnite, že si od zákazníka nesmiete vynucovať súhlas s obchodnými podmienkami.

Informácie o predávanom tovare

informácie o produkte, predávaný tovar, produktová stránka, predávaný tovar

V e-shope musíte mať správne uvedené aj informácie o výrobkoch či službách, ktoré predávate. Musíte uvádzať vlastnosti tovaru alebo služby – tieto informácie uvádzate pri konkrétnom ponúkanom tovare či službe.

Pri niektorých typoch tovaru sú podmienky pre popis produktov v e-shope prísnejšie, napríklad:

Je vhodné dať si pozor na opisované vlastnosti produktu. V prípade, ak chce zákazník vrátiť tovar, pretože ten nespĺňa požadované vlastnosti (teda sa líšia od popisu vo vašom e-shope), zákazník má právo, aby ste mu preplatili všetky náklady na jeho vrátenie a dodanie tovaru, ale aj všetky účelne vynaložené náklady v súvislosti s vrátením tovaru (podrobnejšie o tom píšeme v článku Vrátenie tovaru, ktorého vlastnosti sa nezhodujú s popisom v e-shope).

Pri tovare musíte zákazníka informovať nielen o vlastnostiach predávaného výrobku či služby, ale aj o spôsobe použitia, montáže a údržby a nebezpečenstva, ktoré z vyplýva z nesprávneho použitia, montáže alebo údržby. Ďalej zákazník musí dostať informácie aj o podmienkach skladovania.

Pri každom tovare musíte mať uvedenú aj cenu. Ak ste platiteľmi DPH, musíte uvádzať cenu vrátane DPH.  Tovar bez ceny môžete mať v e-shope len vtedy, ak je nedostupný (t.z. zákazník si ho nemôže objednať).

Nezabudnite, že tovar, ktorého jednotková cena nie je zhodná s predajnou cenou, musí byť označený aj jednotkovou cenou.

Pri tovare uvádzate aj dostupnosť tovaru, teda dodaciu lehotu, dokedy bude tovar zákazníkovi doručený. Dávajte si pozor na skutočnú dostupnosť – nesmiete uvádzať, že tovar je skladom, ak ho v skutočnosti nemáte na sklade. Ak si takýto tovar “skladom” objedná zákazník, nemôžete mu neskôr napísať, že tovar je u externého dodávateľa alebo nie je dostupný – takéto konanie sa považuje za nekalú obchodnú praktiku a SOI vám za to udelí niekoľkosto-eurovú pokutu.

Potvrdenie objednávky

Zákon upravuje aj obsah potvrdenia objednávky. Keď zákazník urobí objednávku vo vašom e-shope, musíte mu odoslať potvrdenie, ktoré bude obsahovať predpísané povinné informácie. Prečítajte si, čo musí obsahovať potvrdenie objednávky.

Označenie výrobkov

Všetok tovar, ktorý dodávate zákazníkovi, musí byť správne označený. To znamená, že samotný výrobok musí mať pri doručení k zákazníkovi všetky potrebné informácie: o výrobcovi alebo aj o dovozcovi alebo dodávateľovi, o miere alebo o množstve (uvádzajú sa v zákonných meracích jednotkách), o spôsobe použitia a údržby výrobku a o nebezpečenstve, ktoré vyplýva z jeho nesprávneho použitia alebo údržby, o podmienkach uchovávania a skladovania výrobku, o riziku súvisiacom s poskytovanou službou alebo informáciami podľa osobitných predpisov. Označenie výrobku a uvedenie všetkých informácií musí byť v slovenskom jazyku a to sa týka aj informácií priložených k výrobku – napríklad návodu na použitie.

Podrobné informácie o označení výrobkov nájdete v článku Aké informácie musia byť na výrobkoch?

Registračná pokladňa a doklad o kúpe

co vsetko musi obsahovat blocek, doklad o kupe, registracna pokladnica je potrebna

Ak si vaši zákazníci nemôžu vyzdvihnúť u vás tovar osobne, potom registračnú pokladňu nebudete potrebovať. Ak zákazníci môžu u vás platiť za tovar aj pri osobnom vyzdvihnutí, musíte mať registračnú pokladňu. Prečítajte si podrobnejšie, kedy e-shop musí používať registračku.

Zákazníkovi, ktorý nakúpi vo vašom e-shope, musíte vystaviť doklad o kúpe. Môže to byť bloček z registračnej pokladne alebo faktúra. Hoci spotrebiteľovi nie ste povinný vystaviť faktúru (stačí napríklad dodací list ako potvrdenie o nákupe), pre vlastnú prehľadnosť odporúčame vystaviť faktúru každému zákazníkovi.

Na doklade o kúpe musia byť nasledujúce údaje:

  • obchodné meno, identifikačné číslo a sídlo predávajúceho, miesto podnikania fyzickej osoby,
  • adresa prevádzkarne,
  • dátum predaja,
  • názov a množstvo výrobku alebo druh služby,
  • cena jednotlivého výrobku alebo služby a celková cena, ktorú spotrebiteľ zaplatil.

Ak predávate tovar s následnou dodávkou, doklad o kúpe musí obsahovať aj miesto určenia, dátum a čas dodávky.

Predaj použitého tovaru

Ak v e-shope predávate tovar s nejakou vadou, musíte to označiť nielen v e-shope, ale aj na samotnom doklade o kúpe. Nezabudnite informovať zákazníka o záručnej dobe na použitý tovar a vašej zodpovednosti za vady pri predaji použitého tovaru.

Registrácia pre DPH

Ak nie ste platiteľ DPH a tovar predávaný v e-shope nakupujte v zahraničí a za kalendárny rok prekročíte objem nakúpeného tovaru za 14.000 a viac EUR, musíte sa povinne registrovať na daňovom úrade pre DPH. Viac v článku Prevádzkovatelia e-shopov, nákup tovaru zo zahraničia a DPH.

Sklad

eshop sklad povinnosti skladovania zasob

Ak predávate cez internet potraviny, nemôžete ich skladovať doma. Na skladovanie potravín musíte mať zriadený osobitný sklad podľa predpisov a tento sklad musíte mať schválený z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva. Pozrite si požiadavky na sklady potravín a informácie o schválení prevádzky od hygieny.

V prípade predaja potravín cez internet nezabudnite, že ide o tzv. epidemiologicky závažnú činnosť, a preto musíte mať zdravotný preukaz a tiež odbornú spôsobilosť (hygienické minimum).

Výdajné miesto

Ak zákazníkom umožňujte výdaj tovaru na svojom osobnom mieste, takýto priestor nemusíte mať nahlásený ako prevádzkareň. Podľa živnostenského zákona prevádzkarňou nie je priestor na prijímanie zákaziek alebo tovaru a na jeho vydávanie. Výdajný priestor by ste ale mali mať označený podobne ako prevádzkareň (zákon hovorí, že takýto výdajný priestor musí byť “primerane” označený).

 

Oplatí sa ešte podľa Vás zakladať eshopy? Podeľte sa o svoj názor v komentároch nižšie.

 

Ak ste sa dozvedeli niečo nové v článku, alebo Vám nejak pomohol, tak ho môžete podporiť Zdieľaním alebo Páči sa mi.

Zdroj: http://www.uspesne-podnikanie.sk/ake-registracne-a-informacne-povinnosti-ma-e-shop

Taishi

Taishi

Volám sa Patrik Popelič a podnikám od roku 2013, prevádzkujem eshop s fóliami na autá, venujem sa online marketingu, blogujem a pomáham začínajúcim podnikateľom na základe vlastných skúseností. Chcem, aby podnikalo viac ľudí a aby sa mali vďaka tomu lepšie.
Taishi

Komentáre

Komentáre